Czy moje dziecko się jąka?

U małych dzieci (3-5 lat) czasem występuje tzw. niepłynność fizjologiczna, która bardzo przypomina jąkanie. Jest ona spowodowana tym, że małe dziecko chce i próbuje dużo powiedzieć, ale jego skromne jeszcze możliwości językowe na to nie pozwalają. W każdym przypadku niepłynności (zarówno tej rozwojowej – naturalnej, jak i tej wymagającej terapii) warto wiedzieć, jak postępować, by pomóc dziecku osiągnąć płynność mówienia:

-      nie zwracaj uwagi na jąkanie (zwłaszcza, jeśli dziecko nie zdaje sobie sprawy z tego, że mówi niepłynnie),

-      nie uświadamiaj dziecku, że ma widoczne trudności z mową,

-      nie okazuj zaniepokojenia czy zniecierpliwienia, bo nawet najmłodsze dziecko szybko wyczuje nasze zdenerwowanie i zacznie podejrzewać, że coś złego się z nim dzieje,

-      nie upominaj "Mów ładniej!", "Mów wolniej!", "Nie jąkaj się!". Gdyby mogło, nie jąkałoby się,

-      nie poprawiaj,

-      nie każ powtarzać,

-      nie dopowiadaj za dziecko końcówki słowa lub zdania, nie wyręczaj w mówieniu,

-      nie mów przy dziecku o problemie jego niepłynności.

-      nie podkreślaj faktu, gdy dziecko mówi gładko – pomyśli, że kochamy je tylko wtedy, gdy mówi płynnie.

NALEŻY I WARTO:

-      zredukować liczbę przerw i krytycznych uwag (słuchaj co dziecko chce powiedzieć, a nie jak),

-      jeśli dziecko spieszy się, mówiąc, jest nadmiernie podniecone i napięte, można powiedzieć: „Uspokój się, mamy przecież dużo czasu”. To zupełnie co innego niż „Mów wolniej” – nie zwracamy bowiem bezpośrednio uwagi na fakt mówienia,

-      mówić przy dziecku wolno, spokojnie, dokładnie i wyraźnie,

-      reagować tak samo wtedy, gdy dziecko się jąka i gdy mówi gładko (reaguj na to, co mówi, a nie jak mówi),

-      wspomagać swoje wypowiedzi gestem,

-      dużo śpiewać z dzieckiem,

-      recytować wspólnie wierszyki,

-      klaskać w rytm mówienia,

-      pamiętać, że to my jesteśmy dla dziecka wzorem i że mowa dziecka jest najczęściej lustrzanym odbiciem naszej własnej mowy.

 

Istnieje opinia, że nasze dziecko mówi tak, jak jest przez nas słuchane.

             Dlatego uważnie słuchajmy, co i jak mówią nam nasze dzieci!


 

 

Free Joomla! template by L.THEME